lørdag 7. desember 2013

Batch #4 APA

Da har det gått noe lengre tid enn ønskelig siden forrige bryggedag, og jeg konstaterer at det fort nok blir tomt i hyllene... Valget falt denne gang på en american pale ale - også dette en oppskrift og råvarer fra www.olbrygging.no Jeg forventer et øl som smaks- og typemessig befinner seg mellom pale ale'en (Batch #1) og IPA'en (Batch #3). Plenty med humle - slik jeg selv liker det i det minste!
Wikipedia om amerikansk pale ale:

"American Pale Ale (or APA) is a style of pale ale developed in the United States around 1980.

American Pale Ales are generally around 5% abv with significant quantities of American hops, typically Cascade. Although American brewed beers tend to use a cleaner yeast, and American two row malt, it is particularly the American hops that distinguish an APA from British or European pale ales. The style is close to the American India Pale Ale (IPA), and boundaries blur, though IPAs are stronger and more assertively hopped. The style is also close to amber ale, though ambers are darker and maltier due to use of crystal malts."





Bryggedato:
06.12.2013

Ingredienser:
Pale Ale malt
Cara 20 malt
Hvetemalt
Columbus bitterhumle 14% alfa
Cascade aromahumle
Safale S-04 gjær

Volum før kok:
23 liter vann til mesken + 6,7 kg malt

Skylling:
12 liter vann 80*C

Volum etter kok:
21 liter (+3-4 liter "trub" i bunn av bryggekaret som ikke ble med til gjæring). Innser at jeg kunne fått mer vørter ut av dette om jeg eksempelvis bruker bomullspose til humlen, samt "whirpooler" vørteren etter kjøling og venter til truben legger seg før tapping til gjæring. Neste gang!

Original Gravity:
1062 på ca. 20*C Ligger dermed an til en abv (alcohol by volume) på ca. 6,5+% om gjæringsforløpet går som det skal.


1 kommentar:

  1. Hallois! Gleder meg til å prøve Fjordgløtt hjemmebryggeri sin APA. Det blir kveldsunderholdningen min i dag.

    SvarSlett